خرید تشک مناسب بر کیفیت خواب و در نتیجه افزایش بازدهی شما در عملکرد روزانه کار، زندگی و تحصیل تاثیر گذار است.

انواع تشک

تشک ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند

  • تشک زمینی یا سنتی
  • تشک تخت

تشک زمینی یا سنتی

تشک های زمینی به تشک های میهمان هم معروف هستند. این تشک ها برای روی زمین تعبیه شده اند و دارای الیاف ورقه ای و کرکره ای هستند. این تشک ها دارای پارچه های ژاکارد و پارچه های نخی هستند و معمولا در ابعاد یک نفره تولید می شوند. این تشک ها وزن سبکی دارند و بسیار کم جا هستند. زمانی که این تشک در ساک مخصوص قرار می گیرد بیشتر از 50 در 90 سانتی متر فضا اشغال نمی کند. این تشک ها قابل حمل هستند و برای مسافرت هم قابل استفاده می باشند.

این تشک ها دارای سه مدل هستند تشک سنتی حجم بالای 10 سانتیمتر، تشک میهمان دارای ضخامت مدیوم 5 سانتی متر، تشک مسافرتی دارای حجم پایین (الیاف دوخته شده به پارچه)

تشک زمینی

تشک تخت

این تشک ها دارای تقسیم بندی متفاوتی هستند و اصولا بر اساس همین تقسیم بندی نام گذاری می شوند. تقسیم بندی بر اساس عوامل مختلفی از قبیل متریال مصرفی داخل آن ها، نوع استفاده آنها، مزاج خوابی، بر اساس تحمل وزن و بر اساس مباحث پزشکی می باشد.

انواع تشک از نظر مزاج خوابی

تشک بر اساس مزاج خوابی سه دسته کلی دارند

مزاج خوابی نرم، مزاج خوابی مدیوم، مزاج خوابی هارد یا سفت

مزاج خوابی نرم

این تشک ها دارای خواب نرم هستند برای افراد با وزن پایین بسیار مناسب هستند. بسیاری از موازین طبی در این تشک رعایت نمی شود و معمولا افرادی از این تشک ها استفاده می کنند که مشکل خاص کمر ندارند و اصطلاحا تشک های این دسته بندی به تشک فنری معروف هستند.

مزاج خوابی مدیوم

این تشک ها دارای خواب مدیوم و مدیوم طبی هستند. معمولا برای افرادی با وزن 70 تا 120 کیلوگرم مناسب است به شرطی که مشکل خاصی در منطقه کمر یا گردن نداشته باشند. این تشک ها ویزگی التراپدیکی و پزشکی دارند و دارای استحکام بیشتری نسبت به تشک های فنری بوده و تحمل وزن بالاتری دارند. این تشک ها دارای خصوصیات خاصه تشک مثل فنر میکرو، اسفنج ریباند، دیواره مستحکم فنر، پد هوشمند و ... می باشند. تشک هایی که در این دسته از مزاج های خوابی هستند به تشک های فول طبی فنری یا تشک های التراپدیک فنری معروف هستند.

مزاج خوابی هارد (سفت)

این تشک ها معمولا بدون فنر هستند و دارای خواب هارد و سفت هستند. معمولا افرادی که دارای مشکل در ناحیه کمر و گردن هستنند و یا عمل جراحی در ناحیه کمر و گردن انجام داده اند از این تشک ها استفاده می کنند. این تشک ها به پد التراپدیک یا پد پزشکی هم معروف هستند و افرادی که از این تشک ها استفاده می کنند، پزشک به آنها توصیه کرده است که از این تشک ها استفاده کنند.

 

تشک تخت

انواع تشک ها از نظر نوع مصرف

تشک های ورزشی (تاتامی)، تشک های پزشکی (طبی و ویبره)، تشک های زمینی (سنتی یا میهمان)، تشک آبی و بادی، تشک تخت

انواع تشک تخت

تشک فنری

خواب نرم و مدیوم، مناسب افراد کم سن و کم وزن، دارای تحمل وزن پایین


تشک طبی

تشک طبی نقطه مقابل تشک فنری است: خواب سفت، برای افراد با وزن بالا و یا وزن پایین با مشکل کمر، دارای تحمل وزن بالا و توصیه اکثر پزشکان


تشک مدیوم فول طبی فنری

مناسب برای اکثر افراد جامعه، دارای خواب مدیوم و متوسط، تحمل وزن مدیوم و بالا، دارای موازین طبی، دارای فنر میکرو، دارای تمام موازین طبی همراه با خواب آسوده

عوامل موثر بر خرید تشک

عوامل موثر در خرید تشک اعم از وزن مورد استفاده، مزاج خوابی (عادت خواب)، مدت زمان استفاده از تشک در شبانه روز، وجود عارضه در گردن و کمر و در نهایت استفاده به عنوان تشک میهمان می باشد. علاوه بر این عوامل، تست تشک نیز مهم است تا راحتی آن از نظر فیزیکی بررسی شود.

البته نوع استفاده فرد از تشک در خرید تشک بسیار موثر است. مثلا یک فرد کارمند معمولا از صبح تا غروب از خانه بیرون است و تشک را فقط برای خواب استفاده می کند در حالی که دانشجویان مخصوصا در زمان کرونا ممکن است روی تشک درس بخواند یا تلفنی صحبت کند و لبه تشک را برای نشستن انتخاب کند. ممکن است فردی عمل پا و کمر انجام داده باشد و برای جلوگیری از تغییر محور کمر در زمان نقاهت، مراقبت هایی را نیاز باشد در نظر بگیرد. نوزادی که قرار است تشکی با ارتفاع کم داشته باشد یا بتواند روی تشک بپرد. در واقع هرکدام از این موارد منجر به انتخاب نوع خاصی از تشک خواهد شد.

این موارد توسط فروشنده به خریدار توضیح داده می شود. فروشنده می بایست از انواع مختلف تشک در برندهای مختلف را بشناسد و آنها را با هم مقایسه کند و مزایا و معایب آن را به مشتری توضیح دهد.

بهترین تشک

در حقیقت بهترین تشک وجود خارجی ندارد. بهترین تشک، تشکی است که شما بر روی آن احساس راحتی کنید، بنابراین یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب تشک، راحتی شماست. زیرا حدودا حداقل یک سوم شبانه روز را روی تشک استراحت می کنید تا بتوانید روز آینده را با انرژی بیشتری آغاز کنید. توصیه های علمی فارغ از برند نیز به شما در استراحت بهتر و شروع کردن پرانرژی روز کمک خواهد کرد. تشک باید تمام موازین التراپدیک و علمی خواب را با توجه به وزن و سن و عادات خواب شما داشته باشد، نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد و نباید پارچه پلی استر کامل باشد. برای افرادی که مشکل کمر دارند یا عمل جراحی در ناحیه کمر و گردن انجام داده اند توصیه این است که از تشک های طبی یا مدیکال استفاده کنند.

بنابراین اگر بخواهیم نتیجه بگیریم تشکی بهتر است که با توجه به شرایط شما نظیر وزن، مزاج خوابی، سن، وجود یا عدم وجود مشکل در ناحیه کمر و گردن شما خواب خوبی به شما ارائه دهد.

  • متریال تشک می بایست استاندارد باشد و بهترین متریال در تشک استفاده شود
  • پارچه تشک حتما باید از جنس نخی سوزنی یا گردبافت و ژاکارد باشد. پارچه پلی استر کامل اصلا مناسب نیست.
  • تشک ها باید دارای دیواره های تقویت شده باشد
  • تشک باید دارای شماره ثبت باشد به طوری که قابل استعلام باشد.
  • تشک ها باید دارای پارچه سفید باشد.
  • اسم و مشخصات تشک و ضمانت آن باید در دیواره تشک حک شده باشد و با فاکتور مطابقت داشته باشد
  • دارای نایلکس و بسته بندی کاملا وکیوم و سالم باشد.

تشک سفت بهتر است یا نرم

یکی از سوالات متداول مشتریان این است که تشک سفت بهتر است یا نرم. تشک ها به طور کلی دارای سه دسته بندی مختلف است.

تشک طبی فنری

این تشک ها مناسب افرادی با ویژگی های زیر هستند:

این تشک ها مناسب افرادی با وزن بین 50 تا 80 کیلوگرم می باشند و دارای خواب نرم تا مدیوم هستند. دارای راحتی خواب هستند ولی موازین طبی در آنها به طور کامل رعایت نشده است. برای افراد کم وزن و افراد با سن 0 تا 18 سال توصیه می شود. برای تشک اتاق میهمان نیز بسیار مناسب است. برای افرادی که نیاز به این تشک برای استفاده کمتر برای مثال هفته ای یک بار (ویلا) دارند مناسب است.


تشک طبی

این دسته از تشک ها به تشک های ژاپنی، التراپدیک، پدیک یا مدیکال معروف هستند. این تشک ها دارای مزاج خوابی سفت هستند و برای افراد مسن و افرادی که دارای مشکلی یا عارضه ای در قسمت گردن یا کمر هستند مناسب می باشد. در تشک طبی محور کمر و گردن به هیچ وجه جابجا نشده و اصطلاحا این تشک ها خاصیت آنتی استرس دارند و تکان ها در طول و عرض تشک انتقال پیدا نکرده و فردی که از تشک استفاده می کند از تکانه ها از خواب بیدار نمی شوند.


تشک فول طبی فنری

این تشک ها به نام فرست کلاس، وی آی پی، تشک های نسل جدید، تشک فنر میکرو، تشک فنر منفصل معروف هستند. در واقع این تشک ها تمام موازین تشک ها ی طبی را دارا هستند ولی از لحاظ خواب، نرم تر و آسوده تر هستند. در واقع مناسب برای خواب غرب آسیا می باشند. تعداد بسیار زیادی از افراد خواب مدیوم این تشک ها را می پسندند. این تشک ها دارای پد هستند و در آن ها از فنر میکرو (تعداد حلقه بالا) و پارچه گردبافت استفاده شده است.


انتخاب و خرید تشک طبی

با توجه به تعاریفی که از تشک ها شد، می توان تشک طبی را از تشک طبی فنری و تشک فول طبی فنری تشخیص داد. با این حال با توجه به مزاج خوابی و نوع مصرف نیاز است متخصص فروش موارد را با توجه به راحتی مشتریان بررسی کند و بهترین تشک را به ایشان معرفی کند.

برند تشک

حقیقیتا تمام برندها و مارک های تشک که درای شماره ثبت اتحادیه کالای خواب باشند، برند مورد تاییدی هستند. برخی از مارک ها بازاری و قیمت مناسب هستند، برخی تخصصی و ارتوپدیک، برخی دیگر دارای پارچه خاصی مانند آلوئه ورا هستند و بسته به مصرف تشک و توقع شما ممکن است برند خاصی بهتر باشد. بنابراین ممکن است تشکی را برای 2 یا 3 سال بخواهید که تشک بازاری بهتر است و یا ممکن است تشک را با توجه به توصیه پزشک بخواهید تهیه کنید و برای بیش از 5 سال بخواهید استفاده کنید که تشک تخصصی و ارتوپدیک برای شما مناسب تر است که هر کدام ممکن است برند خاصی داشته باشند.

نکات مهم در هنگام خرید تشک

مواردی که تاکنون گفته شد بر خرید شما تاثیر مستقیم می گذارد و می بایست اطلاع کاملی از آنها داشته باشید تا انتخاب درست تری کنید. با این حال نکات دیگری نیز وجود دارد که باید آن ها را نیز مد نظر قرار دهید.

  • دقت کنید که نایلکس و کاور تشک حتما در دو قسمت بالا و پایین، پلمپ شرکتی داشته باشد. با توجه به مسائل بهداشتی نایلکس به هیچ وجه نباید دچار پارگی شده ابشد.
  • پارچه تشک باید کاملا تمیز و بدون لکه باشد و هیچگونه پستی و بلندی روی صفحه تشک و دیواره های آن قابل پذیرش نیست
  • پارچه سطح رویی یا پشتی تشک به لحاظ رنگی نباید با هم متفاوت باشد و می بایست دارای لایه پنبه یا اسفنج دوزی شده باشد.
  • ضمانت نامه باید داخل بسته بندی تشک قرار داده شده ابشد و میزان ماه ضمانت تشک روی لیبل اصلی تشک به دیواره تشک چسبیده باشد.
  • وقتی تشک را روی تخت قرار می دهید نباید به هیچ وجه صدایی در ارتباط با فنر، اسفنج و نایلکس و ... داشته باشد.

نکات مهم در مورد سایز تشک

مسئله سایز تشک از اهمیتی بسیاری برخوردار است و در صورتی که این موضوع را با تشک به نوع و اندازه تخت خواب رعایت نکنید، هرگونه خرابی در تشک مشمول گارانتی نخواهد شد. سایز تشک با توجه به نوع و اندازه تخت تعریف می شود. تشک نباید از تخت بزرگ تر باشد زیرا سطح تشک دچار مشکل خواهد شد و قیدهای دیواره تشک زودتر از بین می رود ضمن این که تخت خواب هم ممکن است دچار مشکل شود.

در مقابل تشک نباید از تخت خواب کوچک تر باشد که هم از لحاظ بصری زشت خواهد شد و احتمال خرابی دیواره ها تشک نیز بیشتر خواهد شد. ضمن این که امکان نشستن در گوشه تخت و تشک دیگر وجود نخواهد داشت.

شرکت های مختلف دارای استاندارد واحدی در سایزبندی تشک هستند و طول و عرض تشک کاملا مشخص است

  • تشک سایز نوزاد (کودک) 130×70 یا 135×70 سانتیمتر
  • تشک سایز نوجوان 180×80 سانتیمتر
  • تشک یک نفره استاندارد 90×200 سانتیمتر
  • تشک یک نفره مدیوم 100×200 سانتیمتر
  • تشک یک نفره کینگ 120×200 سانتیمتر
  • تشک دو نفره کوچک 140×200 سانتیمتر
  • تشک دو نفره استاندارد یا کوئین 160×200 سانتیمتر
  • تشک دو نفره بزرگ یا کینگ 180×200 سانتیمتر
  • تشک دو نفره سوپر بزرگ یا سوپر کینگ 200×200 سانتیمتر

باید توجه داشته باشید که یان سایزها با توجه به فضای داخلی تخت تعریف شده است بنابرای باید تشک فضایی برای بادخور داشته باشند تا بتوان آن ها را از روی تخت جابجا کرد یا ملحفه روی آن انداخت. بنابراین سایز تشک ها در طول و عرض معمولا 2 تا 4 سانتیمتر کمتر از سایزهای اعلامی می باشد.

مثلا تشک دونفره کوئین 160×200 در واقع سایز 158×198 سانتیمتر می باشد و یا تشک یک نفره استاندارد 90×200، 88×198 سانتیمتر می باشد.

اهمیت وزن در خرید تشک

وزن در خرید تشک بسیار اهمیت دارد به طوری که در لیست قیمت تشک ها یکی از مواردی که در توضیحات مطرح شده است، وزن فرد استفاده کننده می باشد که معمولا بازه وزنی تعریف می شود. مثلا افرادی با وزن 80  تا 100 کیلوگرم، یا 100 تا 200 کیلوگرم یا بدون محدوده وزنی. البته وزن تنها عامل موثر نیست ولی یکی از عوامل بسیار مهم می باشد که اگر وزن تعریف شده را رعایت نکرده باشید باز هم در صورت خرابی، مشمول شرایط گارانتی نخواهید شد.

اهمیت سن در خرید تشک

سن نیز بسیار اهمیت دارد. اگرچه در موارد ضمانت، سن جایگاهی ندارد اما در هنگام خرید تشک می بایست سن استفاده کننده به فروشنده اطلاع داده شود. با توجه به این که هرچه سن بالاتر می رود دردهای عضلانی و مفصلی و یا بیماری های مربوط به کمر و پا گردن بیشتر می شود، باید در انتخاب تشک دقت بیشتری کرد تا تشک بهتری انتخاب شود.

به طور مشابه افراد جوان یا کودکان نیز باید در نظر داشته باشند که در صورت استفاده از تشک سفت و تمام طبی راحت نخواهند بود. هرچند که این تشک ها برای سلامتی فرد بسیار مهم هستند.

اهمیت ارتفاع تشک در خرید تشک

تشک های بسیار بلند برای کودکان و سالمندان اصلا مفید نیستند و توصیه نمی شوند. ضمن این که ممکن است تاج تخت شما کوتاه باشد و تشک زیبایی تاج را بگیرد و همچنین این موضوع در مورد تشک کوتاه و تاج تخت بلند صادق خواهد بود.

در تخت های نوزاد و نوجوان معمولا ارتفاع تشک باید حداکثر 21 سانتیمتر باشد ولی در تخت های هتلی (باکس) مخصوصا باکس های بدون تاج (هد تیبل) ارتفاع تشک هرچه بیشتر باشد زیبایی اتاق خواب بیشتر خواهد شد.

تفاوت تشک شرکتی و کارگاهی

از آنجایی که تشک محصولی است که به طور مستقیم با سلامتی شما در ارتباط است و این سلامتی در بحث ارتوپدیک و بیماری های پوستی و تنفسی مطرح می شود باید تشک شرکتی و دارای شماره ثبت و پروانه تولید اتحادیه انتخاب شود. طبق نظارت های سازمانی، تمام موارد بهداشت خواب در درون این تشک ها رعایت می شود و بنابراین هم از لحاظ طب خواب و هم از لحاظ بهداشت خواب، بهتر است از تشک های شرکتی استفاده نمایید.

با توجه به شرایط به وجود آمده در اثر ویروس کرونا و پایداری ویروس بیش از 8 ساعت بر روی پارچه، تشک را حتما از نمایندگی مجاز و با توجه به شماره ثبت و در نظر گرفتن اصول بهداشتی خریداری نمایید.


مجموعه تشک تک ارائه دهنده انواع تشک و کالای خواب با بهترین کیفیت، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با خرید تشک با نمایندگی دلاوران تاج یا با شماره موبایل 09195800060 تماس حاصل فرمایید.