با توجه به مطالبی که قبلا گفته شد صنعت کالای خواب ترکیبی از چندین صنعت پتروشیمی، نساجی، بافندگی، ریسندگی، رنگ رزی، تولید الیاف، تولید فوم و متعلقات فوم، صنعت بسته بندی و صنعت فلزات و فولاد و ... می باشد

فنر تشک

در اینجا ارتباط بین صنعت فولاد و فلزات و صنعت کالای خواب بررسی می شود. در تولید صنعتی و مدرن تشک، مغز تشک جدید را با قسمتی جذاب و مهمی به نام فنر تشک تولید نموده اند. با گذر از دنیای تولید سنتی به صنعتی، این قسمت تشک نیز باعث تحولات و انقلابی در کالای خواب شده و گستردگی تولید محصولات کالای خواب را به شدت تغییر داده است.

تولید کالای خواب از کارگاه های لطیف و بدون دخالت آهن و پر از پشم، پنبه، الیاف و پارچه به کارخانه های تولید مفتول و دستگاه های تولید فنر و کارخانه های مجزای تولید اسکلت داخلی تشک گسترده شد و شاخه های بسیار زیاد و متعدد کالای صنعتی در صنعت کالای خواب به وجود آمد که هم در کارآفرینی و تشکیل سیر اقتصادی بسیار موثر واقع شد و هم تنوع و بازار کار و بازار رقابت بسیار جذابی به وجود آورده است. بدین ترتیب بازار کساد لحاف دوزی قدیم تبدیل به بازاری همراه با نیاز مشتری و فرهنگ دکوراسیون داخلی و فرهنگ خوابی جدید تبدیل شد.

استفاده از فنر در تشک

در واقع با ظهور فنر در تشک، شکل خواب، دکوراسیون خواب وجود اضطراری اتاق، وجود مبلمان خواب و ایجاد فرهنگ از جنبه های مختلف را پدیدار ساخت. بدین صورت که دو نگاه دکوراتیو و پزشکی که نگاه هایی بسیار تخصصی و قابل اهمیتی هستند، وارد این صنعت شدند.

با تنوع بالای تشک ها، تنوع بالای سرویس خواب اعم از تخت خواب، سرویس آرایش و کمدهای مربوطه که بعدها به آن می پردازیم تشکیل شدند. از طرفی رنگ اتاق خواب، رنگ دیوارها، رنگ پرده ها و به طور کلی دکوراسیون داخلی اتاق خواب با نگاهی مجزا، علمی، فرهنگی و هنری ایجاد شد.

در سمت دیگر این که افراد روی چه نوع تخت خوابی راحت هستند و از نظر آناتومی و اصول ارگونومی و اصول علم فیزیولوژی انسان چه خواب هایی وجود دارد و چه خواب هایی مناسب است و این که افراد با سلیقه های خوابی متفاوت باید دارای کالای خواب متفاوت و تخصصی باشند نیز  شاخه ای از علم و حرفه کالای خواب را تشکیل داد.

بنابراین یک فرصت علمی تحقیقی اقتصادی و بازاریابی یا به بیان بهتر بازارسازی بسیار مناسبی را در ایران رقم زده است. البته متناسب کردن موارد گفته شده با فرهنگ و عقبه های تمدنی و حتی دینی ما نیز شاخصه ای از مباحث فرهنگی و روانشناسی و مردم شناسی و مارکتینگ و بازاریابی را درگیر کرده است و صاحبان صنایع نیز باید به این موارد اهمیت خاص و ویژه ای بدهند.