دانستنیهای خواب - کالای خواب

اجزای تشکیل دهنده فنر تشک

فریم تشک فنری

فنر تشک یک قاب و قالب تشک است که تمام متریال دیگر روی این قسمت ها سوار می شوند و تعیین کننده نوع تشک (در رسته تشک های فنر دار)  می باشد.

فریم تشک فنری

فنر تشک بستری است که نوع چیدمان و قرارگیری حلقه ها و ابزار دیگر را نشان می دهد که این تشک حاوی فنر از کدام نوع تشک می باشد. همچنین درصد مقاومت، درصد طبی بودن و درصد تحمل وزن را نیز تعیین می کند که همین امر انواع فنر و انواع ابزار استفاده شده در فنر را به وجود می آورد.

برای این که درک درستی از انواع فنر داشته باشیم باید فنر را بشکانیم و اجزای مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. وقتی این اجزا را بشناسیم و انواع آن را بررسی کنیم تفاوت فنرها و وجود یا عدم وجود اجزای فنر را می توانیم تشخیص دهیم. با توجه به شناخت اجزا می توانیم در حد یک کارشناس، تشک یا کالای خواب را انتخاب و نظر خود را در مورد فنر استفاده شده و اجزای فنر و همین طور وزن قابل تحمل و مزاج خوابی بیان نماییم.

مفتول فنر

مفتول تشکیل دهنده فنر است یعنی تمام اسکلت فنر از مفتول شده است و اجزای فنر و ویژگی و تفاوت و عملکرد آنها از تغییر شکل و تغییر قطر مفتول ایجاد می شود.

حلقه فنر

حلقه یا بونل فنر تشکیل شده از چند دلیره کوچک و بزرگ می باشد که در دو طرف بالا و پایین قطر دایره در بزرگ ترین حالت خود می باشد. هرچه به مرکز حلقه از لحاظ ارتفاع نزدیک می شویم قطر دایره حلقه فنر کوچک تر شده و در مرکز کمترین قطر دایره را داراست.

تفاوت در نوع مفتول تشکیل دهنده حلقه فنر منجر به تفاوت در نوع فنر تشک خواهد شد. حلقه هایی که مفتولی با اندازه دو میلیمتر دارند فنرهای معمولی تشک را به وجود می آورند. حلقه هایی با اندازه مفتول ۲.۲ میلیمتر فنرهای متوسط تشک را تشکیل می دهند که بیشترین استفاده در تشک را دارد . حلقه هایی با اندازه مفتول ۲.۴ میلیمتر، فنرهایی از نوع فنر درجه یک یا فنرهای بسیار مقاوم تشک را تشکیل می دهند.

حلقه فنر

حلقه فنر از یک منظر دیگر نیز قابل مقایسه می باشد و آن هم قطر دایره حلقه شده در فنرهای مختلف می باشد. قطر دایره حلقه شده در تعداد حلقه یا بونل های فنر موثر است. این امر باعث تنوع در نوع فنر می شود.

اریکه

اریکه یکی از اجزای فنر است که به شکل مارپیچ در فنر کار می شود. این بخش به صورت مفتولی با قطر ۱.۴ میلیمتر می باشد و خاصیت انعطاف پذیری و ارتجاعی بیشتری نسبت به سایر مفتول ها از خود نشان می دهد. در واقع اریکه یک مفتول است که حلقه های فنر را به هم متصل می کند. زمانی که حلقه فنر در دستگاه دوخت فنر چیدمان می شود این حلقه توسط این مفتول بسیار منعطف توسط دستگاه به هم متصل می شوند. این امر باعث همبستگی و قرارگیری کنار هم حلقه های فنر می شود

فریم

یکی از عوامل بسیار مهم در ایجاد انسجام حلقه های فنر و شکل گیری صحیح کل قالب تشک و کم به این که تشک خودش افت نکند و دیواره تشک حالت خود را حفظ کند و به تخت یا بستری که روی آن قرار دارد فشار وارد نکند ابزاری بسیار تعیین کنند به نام فریم می باشد.

به تسمه دور فنر فریم می گویند. این تسمه توسط بست هایی به دور تا دور فنر متصل می شود که قاب یا قالب کلی به فنر می دهد. فریم باعث می شود فنر تشک از محور خود خارج نشود و در یک راستا و موازی در یک فاب قرار داشته باشد.

فنرهایی که فریم در آنها به هر دلیلی کار نمی شود مانند فنرهای منفصل، فنرهایی هستند که هنگام بلند کردن قسمتی از فنر، فسمت دیگر حالت افتادگی یا به اصطلاح لش شدگی دارد. اگر همین فرآیند در تولید تشک ایجاد شود. تشک از نظر کلی دارای بافتی غیر منسجم می باشد. البته افت قسمتی از فنر که وزن بیشتری روی آن عامل است به علت یکپارجه نبودن فنری که فریم ندارد یکی از مشکلاتی است که در فنرهای بدون فریم اتفاق می افند.

فریم مفتولی است با قطر ۴ میلیمتر که درواقع از مفتول هایی با قطر بالا محسوب می شود و به استحکام هرچه بیشتر تشک کمک می کند.

فریم فنر

پل ام

پل ام نیز مسئول مقاومت تشک مخصوصا مقاومت دیواره تشک می باشد. بدین صورت که وثتی پل M در دیواره تشک کار می شود تحمل دیواره چند برابر می شود.

پل ام پلی به شکل M می باشد که قطر مفتول آن ۴ میلیمتر بوده و در دیواره تشک انرژی نشستن یا خوابیدن فرد روی تشک را از حالت انرژی جنبشی به پتانسیل در فنر و تشک تبدیل می کند. هنگام آزاد شدن این فشار، باعث برگشتن تشک به حالت اول و افزایش طول عمر تشک و فنر خواهد شد.

پل ام در دیواره طولی تشک به کار می رود چرا که محل نشستن روی تشک معمولا در دیواره طولی آن می باشد.

پل M

در طول دیواره تشک بسته به شرکت تولید کننده بین ۲ تا ۳ عدد پل ام کار می شود هرچه تعداد پل ام در دیواره بیشتر باشد دیواره مستحکم تر خواهد شد. البته باید به این نکته توجه داسته که سلیقه فرد مصرف کننده نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر تعداد پل های M افزایش یابد، دیواره نیز سفت تر می شود که همین امر ممکن است با مزاج خوابی برخی افراد سازگار نباشد. بنابراین همین تعداد پل M  در دیواره تشک می تواند در تنوع تشک بسیار تعیین کننده باشد.

پل ام توسط گیره به فریم تشک متصل می شود. بنابراین می توان این نتیجه را گرفت که تشک هایی که فریم ندارند در واقع پل ام هم ندارند و می توان گفت دارای مقاومت دیواره تشک کمتری می باشند.

تشک و کالای خواب تک ارائه دهنده انواع  تشک و کالای خواب با بهترین کیفیت، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با خرید تشک با شماره موبایل ۰۹۱۹۵۸۰۰۰۶۰  تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *